Hoe voorkom je vorstschade aan je boot?

Heb je je boot het hele jaar door buiten staan? Dan heb je misschien al wel eens een kapot gevroren motor gehad doordat deze niet goed was beschermd tegen de vorst. Meestal ligt de oorzaak van de schade bij het koelsysteem. Jammer, want de schade is eenvoudig te voorkomen. Hoe? Dat leggen we je hier uit.

Volledig gesloten koelsysteem

Er zijn drie verschillende soorten koelsystemen. Een volledig gesloten en een indirect en direct open koelsysteem. Heeft jouw motor een volledig gesloten koelsysteem? Dan betekent dit dat de motor geen koeling haalt uit het buitenwater en dat deze wordt gekoeld door middel van koelvloeistof. Is de koelvloeistof opgewarmd? Dan wordt deze afgekoeld door een koelpijp die onder de boot zit, welke weer wordt afgekoeld door het buitenwater. Over het algemeen zorgt koelvloeistof ervoor dat de motor beschermd wordt tegen hoge temperaturen, maar daarnaast heeft koelvloeistof ook een milieu vriendelijke antivries werking doordat de vloeistof door de boot blijft circuleren. Voor een optimale werking wordt aangeraden om de koelvloeistof iedere twee jaar te verversen.

Indirect open koelsysteem

Wanneer jouw motor een indirect open koelsysteem heeft, dan wordt het buitenwater gepompt door een warmtewisselaar. Dat betekent dat de warme koelvloeistof en het buitenwater door de wisselaar heen lopen. Het buitenwater zorgt ervoor dat de warme koelvloeistof afkoelt. Doordat er geen buitenwater door de motor heen loopt, is de kans op motorschade door bevroren water klein. De warmtewisselaar daarentegen kan wel kapot vriezen. Wil je dit systeem goed beschermen tegen vorst? Pomp het buitenwater dan uit de wisselaar en vul deze aan met koelvloeistof. Gebruik wel een biologisch afbreekbare koelvloeistof, omdat de vloeistof bij het weer laten draaien van de motor in het water terechtkomt.

Direct open koelsysteem

Een direct open koelsysteem is de meest makkelijke manier voor het koelen van de motor, waarbij het buitenwater direct door de motor heen wordt gepompt. Dat betekent dat het buitenwater de motor koelt. Daarmee heeft dit systeem wel de grootste kans op schade door vorst. Wanneer er namelijk nog buitenwater in de motor zit, kan dit er bij vorst voor zorgen dat de motor kapot vriest. Om schade te voorkomen is het dus belangrijk dat al het buitenwater naar buiten wordt gepompt en wordt vervangen door koelvloeistof. Kies ook in dit geval voor biologisch afbreekbare koelvloeistof.